ستون تراژان

تعریف

Mark Cartwright
توسط ، ترجمه شده توسط Maryam Rahmani
منتشر شده در 08 June 2013
translations icon
در زبان های دیگر موجود است: انگلیسی, فرانسوی, ترکی
Trajan's Column (by Mark Cartwright, CC BY-NC-SA)
ستون تراژان
Mark Cartwright (CC BY-NC-SA)

ستون تراژان در سال 113 پس از میلاد در میدان عمومی “تراژان” در روم برپا شد و بر روی آن پیروزی امپراطور تراژان در دو جنگ درگرفته در ناحیه ی Dacia (رومانیای کنون) حکاکی شده. این ستون از اولین ستون های این نمونه هست و منبع پربها برای اطلاعات تاریخی. این ستون ها نشانگر علاقه ی فراوان رومی ها برای ساختن بناهای معماری و جشن گرفتن ی پیروزی های جنگی هستن.

این ستون 38 متر ارتفاع داره و شامل 16 استوانه ی مرمر سفید ایتالیایی هست. در ابتدا یک مجسمه ی 4.8 متری برنز از تراژان بر روی این ستون قرار داشت اما بعد ها در سال 1588 میلادی مجسمه ی پیتر مقدس جایگزین اون شد. این ستون به احتمال زیاد توسط معماری به نام Apollodoros اهل شهر دمشق طراحی شد ، و نشانگر پیروزی های تراژان در Dacia در دو جنگ درگرفته در سال های 101-2 میلادی و همینطور 105-6 هست. با درگذشت امپراطور در سال 117 میلادی ، خاکسترش در پای این یادبود تاریخی دفن شد.

چشم انداز نامنطم و حضور بیش از 2600 کاراکتر به صورت مارپیچ برروی این ستون باعث شده که ما حدود 200 متر روایت و داستان 155 صحنه ی متفاوت از جنگ های Dacia رو داشته باشیم ، با حضور تراژان در صحنه ی مختلف مانند فرمانروایی و رهبری ارتش روم ، قضاوت و دادگری زندانیان، و برپایی دادگاه جنگی.

این حکاکی ها از پایین ستون به بالا نمایانگر ترتیب تاریخی وقوع حوادث هستند و دو جنگ با نقشی از یک سپر و غنیمت های جنگی جدا شدند.

این ستون استوانه ای و داستان های مارپیچ روی آن ، منبعی گران بها برای اطلاعات تاریخی در مورد ارتش روم باستان هستند.

اکثر صحنه های حکاکی شده به یکدیگر برخورد میکنند اما با طراحی های منظره ها از همدیگر جدا میشوند ، مانند طراحی درخت یا سنگ ، که نشان دهنده ی تغییر داستان هستند. کاراکتر ها معمولا دو سوم سایز واقعی هستند و این ویو ها طوری طراحی شدند که صحنه ها با کمی خمیدگی به سمت بیننده به دست آمده اند به طوری که گویی نماهای پس زمینه بالای کاراکتر های جلو هستند. آنها در ابتدا رنگ کاری شده بودند و آثار این رنگ ها تا قرن 18 میلادی هم وجود داشت. این ستون در میدان عمومی تراژان در روم برپا شده و در آن زمان بین دو کتابخانه ی “یونانی” و “لاتین” بود که در دوطرف این ستون ایستاده بودند.

Trajan's Column Detail
جزئیات ستون تراجان
Mark Cartwright (CC BY-NC-SA)

این ستون روی پایه ای هست که آن هم دارای روایت های حکاکی شده هست ، راجع به سلاح ها و زره های Dacian و همینطور چهار عقاب نماد امپراطوری روم ، که گلدسته های نمایانگر پیروزی را حمل میکنند. این پایه همینطور توضیحی طولانی در قسمت جنوب شرقی دارد که از حروف 10 سانتی متری و با فونت بزرگ نوشته که این بنا برای یادبود و به افتخار امپراطور تراژان و از طرف سناتور ها و مردم روم (SPQR) در سال 113 برپا شده. برروی ستون همینطور نوشته شده که هنگام ساخت این ستون و دیگر بنا ها در میدان تراژان چگونه عبور و مرور کنترل می شد. وجود یک در بر روی پایه ی ستون به داخل این ستون دسترسی میده و می توان با بالا رفتن از پلکانی مارپیچ به بالای ستون رسید. این پلکان به طور کامل از سنگ ساخته شده و با 40 پنجره ی کوچک ساخته شده در فواصل منظم نورانی میشه. سکوی مشاهده، در بالای ستون ، می توانست 15 نفر را در خودش جا بده تا بتوانند از منظره ی زیبای بناهای باشکوه رومی لذت ببرند.

این ستون استوانه ای و داستان های مارپیچ روی آن ، منبعی گران بها برای اطلاعات تاریخی در مورد ارتش روم باستان هستند و نمایانگر جزئیات منحصر به فردی درمورد اسلحه ها ، زره ها ، کشتی ها، تجهیزات، تشکیلات نظامی، نحوه ی معالجه و درمان های پزشکی، و دیگر تدارکات هستند. این بنا شاهکاری از هنر تبلیغاتی و پروپگاندای حکومتی هست و همه ی حکاکان و هنرمندان لزوما به جزئیات وقایع تاریخی وفادار نبودند. اما اکثر روایات و داستان های روی ستون توسط دیگر منایع تاریخی تایید شدند و قطعا دانش واقعی بودن جزئیات این طراحی ها برای بینندگان آن زمان قابل چک و کنترل کردن بوده. این ستون و همینطور حضور طرحش برروی سکه های زمان تراژان منبع الهامی برای بناهای دیگر همانند آن در طول تاریخ شد. از روم باستان گرفته تا قرون وسطی و حتی زمان های تازه تر، مانند ستون Vendôme ناپلئون در پاریس که در سال 1806 برپا شد برای به یادپار نگاه داشتن پیروزی های امپراطور ناپلئون.

حذف آگهی ها
آگهی ها

دربارۀ مترجم

Maryam Rahmani
Curious about exploring historic knowledge and uncovering ancient wisdom found all around the world. I've decides to contribute to the the WHE organization in my own way; by translating great articles published here and help preserve cultures.

دربارۀ نویسنده

Mark Cartwright
مارک نویسنده‌ای تمام‌وقت، پژوهشگر، تاریخ‌دان، و ویراستار است. به مقوله‌هایی همچون هنر، معماری، و کشف ایده‌های مشترک بین همۀ تمدن‌ها علاقۀ خاصی دارد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه سیاسی بوده و سرپرست بخش انتشارات دانشنامۀ تاریخ باستان (WHE) است.

ارجاع به این مطلب

منبع نویسی به سبک اِی پی اِی

Cartwright, M. (2013, June 08). ستون تراژان [Trajan's Column]. (M. Rahmani, مترجم). World History Encyclopedia. برگرفته از https://www.worldhistory.org/trans/fa/1-12029/

منبع نویسی به سبک شیکاگ

Cartwright, Mark. "ستون تراژان." ترجمه شده توسط Maryam Rahmani. World History Encyclopedia. تاریخ آخرین تغیی June 08, 2013. https://www.worldhistory.org/trans/fa/1-12029/.

منبع نویسی به سبک اِم اِل اِی

Cartwright, Mark. "ستون تراژان." ترجمه شده توسط Maryam Rahmani. World History Encyclopedia. World History Encyclopedia, 08 Jun 2013. پایگاه اینترنتی. 28 Apr 2024.